Tilt.tv Foorumi

Palaa takaisin   Tilt.tv > Blogit > Hukkapaloja

Ajatuksia, avautumisia ja muita huomioita uutisotsikoista, verkkopeleistä, pelialan ilmiöistä ja satunnaisista pelikokemuksistakin.
Anna arvosana tälle blogille

Pieni tapaopas, eli, Älä Ole Ääliö Nettipelissä

Susi TILT 29-05-09 klo 19:44
Kuten mainittu, levelöin paraikaa uusia altteja (viimeksi prot warrior, jos kiinnostaa - druidivetoisen roolipelikillan vetäminen johtaa siihen friikkitilanteeseen, että parantajia löytyy joka rööristä mutta tankkia ei etsienkään). Alkupään alueita kolutessa muistaa taas, miten helkkarin paljon uusia pelaajia oikeastaan sosiaalistetaan peliyhteisöön sen 80 tason matkalla.

Oikeasti verkkopelaaminen ei juuri koskaan vaadi minkään salaisen tapasäännöstön osaamista, ainoastaan perushuomaavaisuutta kanssapelaajia kohtaan. Mutta jumakiuta, aina tulee vastaan niitä suupäitä, joille pelkkä yleishuomaavaisuus ei ole tarpeeksi selkeä ohjenuora. Heille siis tämän viikon avautuminen: Pieni etikettiopas, eli Älä Ole Ääliö Nettipelissä.

1) Nimisääntöjen kiertäminen: hanurista. Jos lyöt nimeksesi DildoDaggers, raportoin heti. Jos parkuen vaihdat nimesi Kakkipyllyksi, raportoin uudestaan. Ei siksi että kumpikaan olisi minusta erityisen törkeä nimi, vaan koska olen juuri niin pikkusieluinen, että saan tuollaisen ilon pilaamisesta hyvän ja pörröisen mielen. Pinnistä poika pinnistä, keksit täyspäisen nimen jos oikein kovasti yrität.

2) Älä ninjaa. Ninjaaminen tarkoittaa lootin, resurssien, tai ylipäätänsä minkä tahansa viemistä toisen pelaajan nenän edestä. Jos joku tappelee sen kuparikumpareen tai yrtin tai nahkottavan raadon vieressä, et juokse nyysimään sitä ennen kun se toinen poistuu (tai antaa luvan). Jos joku on juoksemassa monsua kohti, on rumaa ampua kaverin ohitse niin että otus tägäytyy sinulle. Kaikki pelin resurssit uusiutuvat, jos se toinen kaveri vie sen kuparin tai monsun, joudut odottamaan muutaman minuutin. Jos taas viet jotain kaverin nenän edestä "koska ehdin enste ja mulla on oikeus", siitä seuraava paskamaine on ikuista.

Tuo hukanraato selkäni takana? Kyllä, olin nahkomassa sitä kun tämä kaveri kävi ylle. Näpit irti.

3) Need = käyttötarkoitus, Greed = myyntitarkoitus. Jos siis intanssissa putoaa sininen hunter-keihäs, maagi ei paina loottiheitossa Neediä koska "voin myydä, tarvitsen rahaa".

4) Jos menet ropepalvelimelle, roolipelaat. Jos ei huvita, feikkaat. Oikeasti, roolipelaajat ovat vähästä tyytyväisiä. Kirjoita kokonaisia sanoja isot kirjaimet ja välimerkit muistaen, ja pidä modernit aiheet kuten maaottelun tulokset ja lempparianimesi esittely pois /say -kanavalta. Jos tämäkin on liikaa vaadittu, pysy keskustelusäännöttömillä normipalvelimilla, jotka muutenkin ovat se enemmistö.

5) Kysy killalta. Jos kuulut kiltaan, KUKAAN vanhan koulukunnan pelaaja ei vastaa "moi saisinko 30s miekkaan" tai "buustaisitko mua Deadminesissa" -pyyntöihin. Kysy killalta, sitä varten sinulla sellainen on.

6) Kysy ennen kun kutsut. Ryhmään, kiltaan, ei väliä mihin - on vain helvetin epäkohteliasta löydä /invite silmille. Tiukassa taistelutilanteessa vastaaottaja voi kuollakin siihen, että ruudulla äkkiä on ylimäärästä roskaa juuri siinä pisteessä, jota pitäisi klikata. /tell "moi ollaan menossa Deadminesiin, haluatko mukaan?" ei ole liikaa vaadittu.

7) Pyytää saa. Kerjätä ei. Kukaan ei ole sinulle mitään velkaa. Ensisijaisesti avunpyynnöt kannattaa ohjata killalle, mutta muiltakin saa kysyä - varsinkin apua tehtäviin, joita muutkaan eivät voi suorittaa yksin. Jos vastaus silti on ei, usko kerrasta.

Oikeasti, jotkut tykkää soolota. Minä ainakin, etenkin kun levelöin. En tule PuGaamaan Gnomereganiin vaikka kuinka monesti kysyisit.

8) Lopeta se jurputus. Oikeasti, ketään ei kiinnosta miten toisessa pelissä olit eliittitankki ja vähänkö tää peli on siihen verrattuna paska. Ketään ei myöskään kiinnosta miten olet ihan varma, että ryhmä kuoli tankin eikä healerin virheen takia. Jos se mitä sanot ei ole hyvää fiilistä luovaa läppää tai ryhmää auttava strategiaehdotus, suu suppuun. Mikään ei pilaa peli-iloa niin kuin yhdentekevä napina.

9) Jos mokaat, pyydä anteeksi. Tämä päätee aina. Tarjoudu palauttamaan ninjaamasi resurssi, tai odottamaan kunnes tappamasi otus respawnaa ja auttamaan tapossa, tai pyydä selittämään miten olisit toiminut taistelussa paremmin. Yleensä kärkkäästikin avautuneet tyypit leppyvät, jos huomavat että mokailit vahingossa tai tietämättömyyttäsi. Oppimishaluisia kokemattomia ymmärretään aina enemmän kuin primadonnia Joilla On Oikeus.

Kohtia on varmasti enemmänkin, mutta juuri nyt korpeaa niin että en saa muotoiltua mitään fiksua. Menen takaisin levelöimään, ja raportoin ensimmäisen Karvakolmio-nimisen pää-ääliön, joka ninjaa mun kuparit ja sitten valittaa että olen Huono Ihminen kun en tule buustaamaan sitä Deadminesin läpi.
Stumble It! Delicious Lisää Deliciousiin Post to MySpace! Jaa MySpacessa! Jaa blogaus Facebookissa!
Kommentteja yhteensä 8

Kommentit

Vanha
Ehdottomasti tarpeellista ja asiallista kamaa, jonka jokaisen nettipelaajan tulisi lukea!

Itsekkin olen törmännyt juuri näihin tyyppeihin, jotka "rikkovat" lähes jokaista kohtaa. Tosin itse en pahemmin pelaile roolipeliservuilla, mutta kuitenkin. Varsinkin kullan vinkujat, boostien vaatijat sekä juuri nuo ilman kysymistä ryhmään kutsumiset ovat kuin punainen vaate minulle.

Otetaanpa esimerkiksi tapaus, joka sattui paria viikko sitten. Olin rauhassa kalastelemassa Wailing Cavernsin ulkopuolella, kun yllättäen joku heittää kutsun silmille. Luonnollisesti vastasin "ei", koska kukaan ei ollut kysynyt mitään ryhmään liittymisestä, enkä sen puoleen kyllä nähnytkään ketään. Eikös siihen hetkeä myöhemmin ilmestynyt joku kaveri vaatimaan, että liityn hänen kanssaan ryhmään ja boostaan hänelle tehtäviä. Vaikka aivan rehellisesti sanoin hänelle vähintään 10 kertaa ei, ei kaveri siltikään tuntunut uskovan ja kutsuja vain sateli ja sateli. Kun vihdoin paloin pinnat, sanoin ihan suoraan kaverille, että olen juuri nyt kalastamassa, enkä boostaa tuntemattomia. Eikös sieltä tullut vastaukseksi se perinteinen "painu *piiiiip*" ja häiskä veti vielä jonkun emoten siihen perään.

Ja sitten näistä ninjoista. Itse olen killassa, jonka arvot (paitsi kolme ylintä) ovat kaikki tasoon sidottuja. Joku vähän päälle level 20 oleva kaveri alkoi vinkumaan, että halua arvon "Elite Guard" (johon killassa vaaditaan level 55+), ilmeisesti sen takia, että pääsisi ottamaan arvokkaampia tavaroita killan pankista. Minä ja kiltajohtaja yritimme hänelle selittää, että ei hän voi saada sitä alhaisen tasonsa ansiosta niin hänpä sitten haukkui killan pystyyn ja erosi. Muutamaa minuuttia myöhemmin tämä kaveri liittyi kiltaan UUDESTAAN. Hän alkoi taas vouhkottamaan samaa ylennys-asiaa ja edelleen vastaus oli ei. Sanoimme molemmat kiltajohtajan kanssa, että jos hän kerran haluaa ylennyksen vain sen takia, että saa isompi tasoisille tarkoitetusta pankki tabista tavaraa, niin kertoo meille, mikä se on. Ei tämäkään käynyt ja tyyppi häipyi uudestaan. Siinä sitten kiltakavereiden kanssa alettiin pähkäilemään, että kaveri taisi olla ninja, sillä yhytin kaverin Orgrimmarista kiltapankin edestä. Onneksi hän erosi, eikä saanut tätä ylennystä.

Ja nämä ainaiset kullan vinkujat.. Niitä on niin lukemattoman paljon, että en taida niitä tähän luetella. Mainittakoon kumminkin yksi minun mielestä räikein tapaus, jossa tasoa 28 oleva kaveri yritti kalastella pelaajilta 100 kultaa Orgrimmarissa. Ei näin, ei tosiaankaan näin.
Kikyoh91 30-05-09 klo 09:44 Kikyoh91 on offline
Vanha
City of Heroesissa nuo blind invitet olivat aikanaan varsinainen riesa. Ei auttanut, vaikka statukseen laittoi allcapseilla DO NOT INVITE tai mitä vain. Tasan keskelle ruutua lävähtävä kutsu-popuppi meinasi viedä hengen useamman kerran - hermot lukemattomia.

Yllättävän pitkään pelin kehittäjiltä kesti kehittää järjestelmä, joka mahdollisti muutkin vaihtoehdot kuin "kaikki saavat kutsua avoimesti" tai "kukaan ei saa kutsua mihinkään". Oli kuitenkin mukavaa pitää kutsupuoli avoimena siksi, että kaverit saivat lähetettyä halutessaan kutsuja.
Janos TILT 30-05-09 klo 21:26 Janos TILT on offline
Vanha
Sattuu myös räiskintä- ja simulaatiopeleissä. Kuuleman mukaan MechWarrior 4:ssa eräs pelaaja ampui NARC Podeja tiimikavereihin, jonka johdosta nämä uhrit vetivät puoleensa vihollisen pitkänkantaman ohjuksia kuin magneetit. Kun eräs sai tästä lopulta tarpeekseen, hän niittasi häiriköitsijän kolme kertaa. Tämä kommentoi "asshole" ja lähti.
Rekisteröitymätön kirjoittama 03-06-09 klo 22:07
Vanha
Tosta kerjäämisestä voi olla riesa, mutta on myös niitä hyviä tyyppejä.

En koskaan anna jos joku sanoo "Give me 3g for new weapon", hankkkikoon itse ne varat. Niin muutkin tekee.

Kerran olen kerjääjälle antanut. Olin jossain alitasoisella alueella kalastamassa, kun joku low-level tuli ja sanoi "could i please have 1s for skinning knife". Selvästi kohtelias tyyppi, joten annoin 20s kun pyysi kauniisti ja vaatimatonta summaa.

Ignoretan vain tosi idiootit. Esim: tämä tyyppi tuli täydennyksenä yhteen insta runiin, jossa tankein. Tyyppi wipesi porukan kahdesti ninjapulleilla ja häipyi. Ei näin ihmiset, ei näin.
Rekisteröitymätön kirjoittama 08-06-09 klo 15:01
Vanha
Janosille - olen itse pelannut nyt 2 vuotta City of Heroesta, eikä blind inviteistä ole koskaan ollut ongelmaa, vaikka ne on ollut minulla sallittuna. Ei kertaakaan, ikinä.
Toisaalta törppöpelaajia on sielläkin. Hyvänä esimerkkinä pelin Taskforcet, jotka ovat pitkiä tehtäväketjuja, joihin usein vaaditaan 8 pelaajan tiimi että sen voi pelata läpi. Ja mielellään pari tietyn ammatin edustajaa. Taskforcet kestää 2-6 tuntia, eikä niihin voi kesken kutsua lisää tiimiä.
Tämä pitäisi olla kaikille selvä - jos TF aloitetaan ,se pelataan kanssa kunnolla loppuun asti.
Noh, joskus kolmituntisen TF:n keskivaiheilla porukan ainoa tankki sanoo "had fun bye" ja häipyy tiimistä. Siinä meni puolitoista tuntia sitten kaikilta hukkaan, kun tankki on melko tärkeä joissakin taskforceissa.
Eipä muuta kuin kaikilta quit, uuden tiimin keräämistä ja koko roska alusta uudestaan.
Argh. Nykyään onneksi pelaajan hahmosta näkee montako kuukautta hän on pelannut peliä, niin voi suhtautua varovaisemmin näihin >3kk pelanneisiin "sankareihin".

Hyvä juttu CoHissa on sen ignoren toiminta. Jos ignoroit pelaajan, ignoroituu samalla sen koko tili. Ei tarvitse siis jokaista törppöpelaajan hahmoa alkaa naputtelemaan listalle.
Muutenkin 24kk aikana minulla on tällä hetkellä 3 nimeä /ignoressa.
Vertailukohtana WoW, jossa ignorelist tuli oikeasti täyteen päivässä. Voi sitä spämmin, kerjäyksen ja blind invitejen määrää.

Tuolla on muuten toisesta näkövinkkelistä varoituksia nettipelaajille:
Klikkaa tästä niin kuva avautuu.
rakath 15-06-09 klo 16:50 rakath on offline
Vanha
Ehkä "Älä Ole Ääliö Tekstipohjaisessa Roolipelissä" olisi parempi otsikko, koska tää kirjoitus ei mulle aukea, koska en ole koskaan pelannut roolipelejä tai tekstimuotoisia pelejä. =)
Max Limitz 21-06-09 klo 00:44 Max Limitz on offline
Vanha
Juu ihan asiaa puhuit, mut yks asia jäi vähä vaivaamaan: pörrönen mieli, mitähän tuo termi mahtaa tarkottaa.
Rekisteröitymätön kirjoittama 11-07-09 klo 04:42
Vanha
Rasittavimpia minusta ovat ne 12-vuotiaat kärsimättömät kakarat. Jollei ryhmä heti täyty, häivytään etsimään parempaa. Ymmärrän jos häivytään syystä (kilta kutsuu tai pitää hoitaa asioita oikeassa elämässä), muta ilman syytä häipyminen vain johtaa usein samaan jothopäätökseen.

Eikä se kärsimättömyys siihen lopu. Liian usein joku tekee ninjapulleja vaikka puolet ryhmästä valmistautuu vielä tai taktiikat eivät ole täyty läpi. Sitten häivytään ja haistatellaan kun porukka kuolee, vaikka on itse syypää. Kerranki joku lähti pullimaan mobeja ennen Flame Leviathania vaikka yksi oli afk ja kukaan ei ollu valmis, joten kuolo korjasi, sitten 2 häipyi.

eli kolem ohjetta
1. Kärsivällisyyttä, se group kyllä täyttyy jos odotat. Jos et ehdi odottaa, et kyllä ehdi raidatakkaan.
2. Älä hätiköi enne bosseja. Jos haluat kaiken nopeasti alas, odota että kaikki ovat valmiita niin se menee ensimmäisellä alas (jos kykyä löytyy).
3. Yksi wipe ei ole syy häipyä. Yritä vain uudestaa, se ei yhtään paranna mahdollisuuksiasi jos lopetat yhden epäonnistumisen jälkeen.
Rekisteröitymätön kirjoittama 15-07-09 klo 18:49
Kirjoita kommentti Kirjoita kommentti

Kaikki kellonajat ovat GMT +4. Kello on nyt 20:24.

Copyright © 2007 Intervisio Oy
Copyright ©2008 Intervisio Oy  Medusa